Tidur 12 jam. ape ke hal?

Friday, April 1, 2011

Assalamualaikum!


Hello. Hello. hari ni hari Jumaat ye. so, lelaki-lelaki beragama Islam sekalian silalah pergi ke masjid bagi menunaikan solat Jumaat ye. Jangan ponteng-ponteng pulak ye. 


Sebenarnya nak cerita pasal tidur. aku pun nak cerita jugak lah pasal semalam aku tidur selama 12 jam. serious 12 jam. Mula-mula tu kepala & badan rasa macam nak demam je, then makan lah panadol activefast sebanyak dua bijik. then lelap lah. bangun-bangun, sedar-sedar je dah pukul 7 pagi. hamaigaddd! aku dah tidor selama 12 jam direct tak sedarkan diri. hahahaha! ape ke halnya kan. hehehe


Ini semua gara-gara penat bekerja ketika banjir lah ni. memikul ke hulu dan ke hilir laptop aku tu meredah merentasi banjir arus air yang dalam dan derass. pehhhh. patah bahu dowhhh. *hiperbola. hehehe






Fakta Menarik Tentang Tidur



  1. Perkara yang berlaku ketika tidur: Otak berehat, sel-sel rosak diperbaiki dan mengeluarkan hormon-hormon tertentu.
  2. Masa tidur bergantung kepada umur iaitu : bayi: 16 jam, 3-18 tahun: 10 jam, 19-55: 8 jam, lebih 55: 6 jam
  3. Bermimpi adalah normal tidak kira ianya mimpi ‘indah’ atau ngeri. Mereka yang tidak bermimpi selalu dikaitkan dengan masalah personaliti.
  4. Mamalia yang paling lama tidur adalah Koala (22jam), Kelawar (19jam) dan tenggiling (18 jam) manakala mamalia yang tidur paling sekejap pula adalah zirafah (2 jam), rusa (3 jam) dan gajah Asia (3 jam lebih sikit).
  5.  Tanpa makanan, manusia boleh hidup selama lebih kurang 14 hari, tetapi tanpa tidur, manusia hanya boleh bertahan selama 10 hari.
  6. Selepas 5 minit terjaga, anda akan terlupa hampir 50% dari mimpi anda malam tadi, dan selepas 10 minit, 90% akan hilang.

    Extra!
    (Sila rujuk maksud-maksudnya di bawah)
    a. Bayi: seorang yang kasar tetapi hati yang sentiasa terbuka.
    b. kayu balak: suka bersosial
    c. Mengiring biasa: suka berpura-pura untuk nampak seperti boleh diharapkan
    d. Baring menegak: Boleh dijadikan tempat mengadu
    e. Meniarap: menghiburkan
    f. Starfish: pendengar terbaik

    So, yang mana satu korang bagi merujuk gambar di atas? tafsir-tafsir kan lah. hehehhe

    Credit to this link : Link

    Thank you for reading!

    Xoxo, ddy.


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copy right Mizz Dayana