Tips untuk mengelakkan menghabiskan duit anda.

Sunday, December 12, 2010

Salam!

hari ni kenapa? kerana hari ini seronok, sebab dapat shopping satu keluarga. sebat je ape-ape yang kau nak. aku pun ape lagi. ambek jela semua ape yang aku nak. tak payah pikir pasal harga pun, tak tengok pun tag harga tu. kalaulah hari-hari macam ni, memang kosong lah semua kedai sebab aku sudah beli semua barang. hahaha! hari ni aku mawu memberi beberapa tips yang berguna bagaimana untuk mengelakkan daripada menghabeskan duit sendiri.



Tips untuk mengelakkan menghabiskan duit anda.

1. Meneguhkan pendirian diri.
pertama korang perlulah ada pendirian diri yang teguh agar tidak mudah terpengaruh. jagalah pancaindera korang agar tak termakan pujuk dek iklan kat tv, iklan kat suratkabar, iklan dekat magazines, segala macam iklan dan juga jangan terpengaruh dengan cakap-cakap promoter-promoter tu. diorang pancing baeeek je tu. yang penting, jangan mudah terpengaruh!


2. menukar penampilan diri.
tukar lah penampilan diri korang. cara korang berpakaian, cara korang berjalan, cara korang bercakap, dan sebagainya. contohnya lah kan, korang pakai lah selekeh-selekeh, jalan tengok orang secara pelik macam tengok badi tu ha. sure promoter tak mawu dekat dengan korang. then, natijahnya orang ingat kau sudah gyla. haha. berani, cubalah tips aku yang ni. hahaha!

3. bezakan antara keperluan dan kehendak.
pastikan ape yang kau baru nak beli tu keperluan yang teramat sangat or just kehendak jiwa raga je. jangan biarkan diri kau diselubungi dengan  kehendak yang melebihi daripada keperluan kau. bahaya. kang hujung bulan tak cukup duit wa tak tawu macam mana mawu tolong lu. huhu.

4. Berbelanjalah ketika ada SALE @ jualan murah.
korang shopping lah time ade SALE. time ade disakaun 70%, 80 %, 90%, diskaun 100%. haha. so, time ni dapatlah korang save sikit duit korang tu. alaaaaa. kan Malaysia ni banyak dan pelbagai perayaan, so banyak lah jugak SALE kan. saya suka bila ada SALE!!!

5. Berbelanjalah bersama ibu bapa. yay!
ini yang paling aku suka. aku suka shopping dengan parents aku sebab time tu lah boleh ragut segala benda yang aku nak tanpa mengeluarkan satu sen pun. parents aku lah yang bayar semua. ambek pun barang-barang yang mahal-mahal yang aku malaz mawu beli sendiri. hehe. saya suka shopping dengan parents saya!~

for me, shopping is the best therapy! hehe


so, aku harap sedikit sebanyak tips ni dapat membantu korang dalam berbelanja. bijaklah berbelanja ya. duit korang habes bukan aku punya pasal taw. hehehe


Thank you for reading.

xoxo, ddy.

2 comments:

khairunnisa ♥ said...

shopping dengan mak ayah tu setuju ^__^

selain tu, kad tu sha selalu suh mak simpan kan ^__^ hehe ;)

Mizz Dayana said...

betol2. hehhehe. duit parents duit anak2 jugak. hehehhe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copy right Mizz Dayana