Selsema yang bukan selsema babi atau selsema burung.

Tuesday, December 28, 2010

Salam!


siape yang tak pernah kena selsema sila lah angkat hidung ya. aku kalau kena selsema mesti rasa tak selesa gila. sebab sekarang rasa tak selesa lah ni. sebab sekarang sedang mengalami selsema. wuwuwuw. cian aku.  so, hari ni jum kita cerita pasal selsema. :)


SELSEMA


Selsema merupakan jangkitan salur pernafasan atas, yang memberi kesan terhadap salur-salur hidung dan kerongkong yang disebabkan oleh virus.




biasa kalau selsema mesti rasa macam-macam ni kan :
- Kerongkong yang kering dan sakit 
- Pengeluaran lendir yang cair yang memekat kemudiannya.
- Bersin.
- Hidung tersumbat. 
- Sakit kepala.
- Adakalanya, demam yang ringan.
- Sakit badan.
- Mata berair.




kalau aku selesema mesti makan ubat ni. Panadol Soluble.
letak dalam air dan akan jadi sesuatu yang menakjubkan. ceh. buat suspen je kan. hehehe

inilah tabletnya. kau jangan telan macam ni je. kau kena letak dalam air dulu baru telan taw. 

ade jugak aku google petua hilangkan selsema cara tradisional. guna batang sirih and kunyit hidup. yang tradisional ni aku tak pernah cuba lagi. huhu

so kawan-kawan, untuk mengelakkan masalah selsema ni, korang kenalah amalkan gaya hidup sihat, makan makanan seimbang dan bersenam lah selalu. :)

take care!
p/s : sedang packing barang sedia untuk menghadapi praktikal di Perlis dan sedang selsema.

Thank you for reading!

xoxo, ddy.


10 comments:

-telordibasuh- said...

ai seseme?hehee..
telor kalau seseme tampal koyok je hahaha.
ok sesame la kite g pratical sora

Mizz Dayana said...

telorrrrrrrrr ----------------- ko praktikal ape pulak telooorrrrrrrr??

-telordibasuh- said...

ai aku kan student gak..
hehe aku 10hb ni start pratical..
kat sapura holding kat serdang je hehehe

Mizz Dayana said...

oooooooooooo. ko student ape telor? upm? ukm??

-telordibasuh- said...

aku student unikl hahhaa...aku layak masuk ipts je...xlayak masuk ipts hahaha..ko lak sora bljar mane?

ipta-org2 pandai
ipts-org2 kayo hahhaa

Mizz Dayana said...

ooooooooooo. ni nak cakap ko kaye lah ye. pukul kang baru taw. hahahhahaha.

urmm. perlu ke aku cakap aku study kat mane kat sini?? tak kot. privacy2. nanti orang kata riak pulak. hahhahahah.

aNnE said...

cepat2 mkn ubat ye sis:)

fyda razak said...

lepas mkn panadol soluble, better kalau u tido ;) kasi rest

-telordibasuh- said...

hahaaa sora ipts tu untuk org kayo2 ngn hutang je hahahaa

Mizz Dayana said...

telorr -- ko mmg kaya dgn hutang ya. hehehhe.

aku tinggal 1year je then kerja. tiada hutang. grad dgn senyuman. wah! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copy right Mizz Dayana