Saya mahu simpan rambut panjang. tapi bagaimana mawu menjaganya?

Tuesday, December 21, 2010

Salam!

baru-baru ni aku baru je teman my mom pergi gunting rambut dekat salon. aku pun daripada duduk saje je teman my mom gunting rambut, baek aku bersantai bersuka ria mintak diorang basohkan rambut aku yang lembut cantek dan menarek bak model iklan syampoo bawang dekat tv tu. hahaha! aku malas potong rambut, konon-kononnya mawu simpan rambut panjang macam puntianak. upssss. hahaha!



tapi masalahnya aku ni pandai ke jaga rambut panjang? banyak tips yang aku jumpa, ade yang tradisional, ada yang moden.

Tips penjagaan rambut secara tradisional.

1. Dengan menggunkan santan untuk melembut dan melebatkan rambut.

2. Minyak kelapa yang dibuat sendiri untuk merawat rambut kering, pecah hujung serta mudah gugur.

3. Minyak bijan juga untuk melebatkan rambut.

4. Menghilangkan kelemumur dengan menggunakan campuran perahan limau nipis dan sedikit air.

5. Pengumpulan embun pada awal pagi dan diusap ke pangkal rambut dipercayai dapat mempercepatkan pertumbuhan rambut serta mengelakkan sakit kepala.

6. Lendir daun bunga raya atau gel lidah buaya berfungsi untuk menyejuk dan mengelakkan rambut gugur.

7. dan banyak lagi info yang anda dapat perolehi di sini dan sini... :)

jangan selalu melakukan aktiviti ini. nanti rambut jadi kering owhhhh.

mawu rambut panjang dan secantek begini. wah!

so, kan banyakkan tips tu. dan banyak lagi ada kalau korang rajin carik. so, siape-siape yang macam dah nak botak-botak mengalami masalah keguguran  rambut ka boleh lah cube petua-petua datok nenek moyang buyut kita ni. ye.

Selamat mencuba!


xoxo, ddy


9 comments:

Anisa Hang Tuah said...

rmbut dh pjg mcm rapunzel.

nis suke pmpuan rmbut pjg..

arEen geGerlz said...

rmbut areen pon skarang ni pnjang ! susah sikit la na jaga ! bnyk barang kene beli . tp areen syg sbb tu tanak potong ! ^__^

iszieylyanziy said...

is plak nk potong rmbut,,huaaa,,tp syg,,,agpon smua xbg,,adeh,

aniji said...

saya lumur rambut dengan daun inai yang dah ditumbuk...nak elakkan rambut tu gugur banyak..dan boleh buat rambut bersinar ajee..hehehe

Mizz Dayana said...

nis---- i nak rambut pnjg macam rapunzel jugak. kehkehkeh. :)

Mizz Dayana said...

aniji-- wah. yeke. pakai inai yer. tapi kat bandar sekarang mane mau carik inai yekk??

Mizz Dayana said...

areen. i mau rmbut pjg jugak. tu la, kene rajin n pandai jage lah kan. huhu

Mizz Dayana said...

is---- wah. i mau simpan rmbut pjg. mau pjg smpai punggung. hehehhehe

Mizz Dayana said...

mau rambut panjang macam rapunzel. hehehhe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copy right Mizz Dayana