Sarapan yang mudah dan sihat.

Thursday, December 9, 2010

salam!

hello hello Malaysia! whats up dude! hehe. okey. seperti biasa segmen berkeroncong pagi-pagi buta ni kita sediakan dengan makanan-makanan yang lazat. hari ini pula kita akan menyajikan anda dengan sarapan yang mudah dan menyihatkan badan. mari kita lihat ye para penonton. (macam pengacara daaaa. hehehe)


Sarapan amat penting kerana setelah semalaman korang habiskan masa dengan tidur lagi-lagi kalau mimpi rasaksa mesti guna lagi banyak tenaga kan. hahaha! Ini bermakna badan korang telah terhidrat, kandungan gula dalam darah juga menjadi rendah dan tubuh badan ada tenaga sikit je. sarapan pagi ni sebenarnya membantu kurangkan berat badan jugak sebab elakkan korang daripada makan makanan ringan atau snek sebelum lunch time.  tapi sarapan tu mestilah sihat dan berkhasiat. Bukannya berlemak tepu dan kolesterol tinggi.
ini menyelerakan

Contoh sarapan berkasiat yang dicadangkan adalah :

1. Roti tinggi serat, bukannya roti putih. Untuk menambah perisa, sapukan sedikit mentega kacang dan taburkan sedikit kismis.

2. Muffin juga pilihan yang baik jika ia mengandungi bijirin atau cebisan buah-buahan. Muffin boleh disimpan lama, tidak lebih dari dua minggu.

muffin. muffin

3. Sandwich tuna bersama keju dan sebiji epal. (bukan cik epal taw. hahaha!)

4. Semangkuk bijirin sarapan pagi yang dicampur dengan susu segar.

5. Telur dadar bercampur sayur-sayuran segar seperti lobak merah, brokoli, daun seleri, atau cendawan.

6. Minum jus buah-buahan segar yang dikisar sendiri. Campurkan sedikit susu segar ke dalam jus untuk mendapat sedikit kalsium.

bersarapan lah dengan yang tersayang. :)

Tapi aku tawu, macam payah je kan mawu simpan habit macam makan makanan berkhasiat segala bagai ini. tapi cuba lah untuk masa depan yang sihat serta kehisupan yang sihat sejahtera!

bye bye nasik lemak. ceh. padahal tadi baru bedal sebungkus. hahaha!

Selamat mencuba!



Thank you for reading!

xoxo, ddy

9 comments:

A.D.A.M. said...

Lapar dahhhh. (jeling, ni sume Dayana punye pasal.)

caera puttih said...

herrmmm.tengok gamba pun...rase macam dah kenyang~..kikikiki

Mizz Dayana said...

hahahahhahha. tengok gambar jadi makin laparrr la. walaupun dah makan nasik lemak tadi. hahahha

Mizz Dayana said...

jom kita buat sarapan pagi. hehhe

A.D.A.M. said...

hee~ Buat ea? :)

mekdonel said...

Nice Post!!
Btw,this is one of the truly great blog :
www.fdausamad.blogspot.com
Just baca 4-5 entry, sure jadi ketagih..
Im not kidding dude!!!

Mizz Dayana said...

ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. :)

twinkle twinkle said...

huuaa gbr yg pertama sgt mengancam,,lapaaa

Mizz Dayana said...

twinkle2 : lapa yeeeeeeeeeeee. hehhehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copy right Mizz Dayana