Bibir kering dan pecah. Kenapa dan bagaimana mengatasinya?

Friday, December 3, 2010

Salam!

ohh perempuan! selalu runsing pasal berat badan lah, muka sunburn lah, rambut bercabanglah, bibir keringlah dan laen-laen. huh? bibir kering? sebenarnya aku beberapa hari ni mengalami masalh bibir kering jugak lah. nak kata kurang minum air, dah minum banyak dah. nak kata tak mandi, mandi sudah. jum kita tengok ape info dekat sini.

Penyebabnya :


  • Kandungan udara dan debunya
  • Perubahan suhu persekitaran
  • Makanan di ambil terlalu masam atau masin
  • Merokok, kebiasaan meminum kopi atau alkohol
  • kurang pengambilan buah-buahan atau sayur-sayuran
  • kurang minum air
  • Penggunaan kosmetik yang mengandungi banyak bahan kimia atau alergik terhadap kosmetik
  • Kebiasaan menjilat bibir dengan air liur.


Cara pencegahan :
  • Gunakan lipbalm yang sesuai dan mengandungi pelembab
  • Basahkan bibir dengan air putih ketika bibir terasa kering
  • Minum 8 gelas air putih setiap hari
  • Bersihkan sisa lipstik pada bibir sebelum tidur
  • Jauhi gaya hidup merokok dan meminum minuman beralkohol
  • Banyakkan memakan sayur-sayuran dan buah-buahan
Lip smooth color & care from Maybelline New York

So, aku pun telah mengambil inisiatif segera dengan membeli produk di atas ni. pernah guna, not bad lah. harga pun murah, bawah RM 10 je adek-adek. aku beli ni pun sebab takkan lah kalau mawu duduk dekat rumah tengok tv, ulang alik dapur, ulang alik jamban pun mawu pakai lipstik MAC aku tu kan. so, belilah satu benda alah ini. mudah!

So, ape lagi. korang cuba lah jugak ya. semoga korang jaga kesihatan & kecantikan korang dengan sebaiknya.

Kecantikan hak milik setiap insan.


Thank you for reading.

xoxo, ddy.

7 comments:

Anisa Hang Tuah said...

maybelline sntiasa bersama saya
:)

Sofia Aimd said...

saye gune lip gloss bole kan? yela, dr kasi die kering kan.. ;)

tasha's said...

nak hadiah?????

http://natasha1987.blogspot.com/2010/12/hrefhttpwww.html

Mizz Dayana said...

anisa hang tuah : yup. maybelline bannyak produk kan. macam2 leh pilih. ehheh

Mizz Dayana said...

sofia aimd : lip gloss oke gak tu. tak sure. ade org cakap pakai vaseline kalau kering. tapi i tak suke vaseline. tak best. hehhe

Mizz Dayana said...

tasha : ape hadiahnye. hehhe

Sofia Aimd said...

vaseline ok tp saye tak bape suke gak. tah, bau die tak selesa. huhu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copy right Mizz Dayana